Sean Snyder på Kunsthall Svalbard og Nordnorsk Kunstmuseum

Kunsthall Svalbard er stolte over å presentere to soloutstillinger med den amerikanske kunstneren Sean Snyder. Room 11 (Latitude: 78.223, Longitude: 15.646) i Longyearbyen og Exhibit: NNKM.DEP.0199 i Tromsø er de to første delene av en utstillingstrilogi utviklet av Snyder i samarbeid med den norske kunsthistorikeren og kuratoren Ellef Prestsæter. Siste del av trilogien vil finne sted i Guttormsgaards arkiv på Blaker i 2022.

Utgangspunktet for Sean Snyders utstilling i Longyearbyen folkebibliotek er et unnselig lite rom i det forhenværende Nasjonalgalleriet viet 1800-talls «studier og skisser.» Rommet, som ganske enkelt ble omtalt som “Sal 11,” presenterte 69 verk under overskriften «Flyktige inntrykk og virkelighetens detaljrikdom». I februar 2018 tilbrakte Snyder flere dager i dette rommet, der han omhyggelig katalogiserte utstillingen. Etter å ha observert hvordan besøkende fotograferte kunsten med smarttelefoner og digitale kamera, la Snyder merke til at ingen av verkene i rommet var i overensstemmelse med noen av de etablerte standardformatene for skjermer. Et lite maleri av Peder Balke med tittelen Nordlys over klippekyst gjorde dessuten et varig inntrykk på kunstneren, som gjennomførte ytterligere studier i Nasjonalgalleriets bibliotek og i museumsbutikken. 

Gjennom en rekke kunstneriske operasjoner har Snyder rekonstruert sal 11 som en kompleks informasjonsenhet med en særpreget visuell identitet. Denne enheten vil bli stilt ut i Longyearbyen folkebibliotek og deponert i Arctic World Archive, som befinner seg i en nedlagt kullgruve på Svalbard.

  En gif med Balkes Nordlys

På Nordnorsk Kunstmuseum presenterer Snyder en parallell undersøkelse av Nordlys, et privateid maleri av Peder Balke deponert i museets samling med registreringsnummeret NNKM.DEP.0199. Som utstillingstittelen antyder, behandler Snyder maleriet som en slags bevismateriale (det engelske ordet exhibit kan bety både bevismateriale og utstilling). Med en framgangsmåte som kan minne om den reduktive malestilen Balke utviklet i sine sene arbeider, gjør Snyder bevismaterialet til gjenstand for undersøkelser som frambringer nye perspektiver, sanseerfaringer og informasjonsutvekslinger. Studiet av Balkes maleri blir ytterligere kontekstualisert av en rekke eldre videoarbeider der Snyder tar for seg ulike måter bilder produseres, sirkulerer og lagres på. Som helhet konfronterer utstillingen publikum med spørsmål om hva det er vi egentlig ser og hvilke betingelser som ligger til grunn for måten vi betrakter kunst på.

Sammen med Room 11 vil NNKM.Dep.0199 bli konservert digitalt på celluloid og deponert i Arctic World Archive for «future-proof» oppbevaring 23. september 2021.

Sean Snyder (født 1972 i Virginia Beach, USA) har vært toneangivende på den internasjonale kunstscenen i to tiår, med soloutstillinger ved nøkkelinstitusjoner som Stedelijk Museum (Amsterdam), Institute for Contemporary Arts (London), Israeli Center for Digital Art (Holon), Kölnischer Kunstverein (Køln), National Museum of Contemporary Art (Bucaresti), Index (Stockholm), Wiener Secession (Wien) og Van Abbe Museum (Eindhoven). Blant nyere soloutstillinger er det verdt å nevne Aurora Borealis ved Galerie Neu (Berlin, 2017) og Aspect Ratio / Dispositif at Galerie Chantal Crousel (Paris, 2016). Snyder har nylig deltatt på gruppeutstillingene Theater of Operations: The Gulf Wars 1991–2011 (MoMA PS1, New York, 2019), Always Contemporary (Ludwig Museum, Budapest, 2019) og Troløse bilder (Nasjonalmuseet, Oslo, 2018).

Kontaktperson

Lise Dahl, kurator
E-post: 
Telefon: 
+47 915 73 362