Vår nye direktør er på plass

Tirsdag 16. august 2022

Vi ønsker vår nye direktør og sjefkurator, Katya García-Antón, velkommen til Nordnorsk Kunstmuseum. García-Antón begynte i stillingen 1. august og kommer til oss fra Office for Contemporary Art Norway (OCA).

Hennes siste prosjekt før hun ankom nord var som oppdragsgiver og co-kurator for transformasjonen av den nordiske paviljongen om til den samiske paviljongen i årets Veneziabiennale, hvis paviljongkunstnere og aktivitetsprogram har fått stor oppmerksomhet i inn- og utland.

– Dette er et historisk prosjekt, som kommer på et kritisk tidspunkt i Nordens historie, når sannhets- og forsoningskommisjoner som tar for seg nordisk kolonialisme, er i gang og når viktige restitusjonskrav for deres materielle kultur fremsettes av samene i Norden og i utlandet. De samiske kunstnerne som ble presentert, Pauliina Feodoroff, Maret Anne Sara og Anders Sunna, er ledere av sin generasjon, mektige skapere som har forpliktet seg til å forsvare samiske verdenssyn, spesielt den gjensidige avhengigheten mellom land, vann, fauna, flora, ulike enheter og mennesker. I en tid hvor Arktis opplever de enestående konsekvensene av klimaendringer, og menneskeheten globalt revurderer sine måter å leve på denne planeten, er deres kunstneriske praksis presserende for hele verden å vurdere, sier García-Antón.

Den nye direktøren er glad for å være til stede ved museet og ser frem til å starte arbeidet i en region hun beskriver som stadig viktigere internasjonalt.

– Jeg har en stor kjærlighet til Norden og gleder meg veldig til å lede Nordnorsk Kunstmuseum, og få muligheten til å bygge videre på museets fantastiske historie med å samle og presentere regional, nasjonal og internasjonal kunst. Jeg ser spesielt frem til å kunne bidra til å utvide den spesielle rollen museet har i å styrke urfolksperspektivene i en del av verden som stadig er i internasjonal fokus ettersom viktige aspekter av planetens fremtid finner sted akkurat her, sier García-Antón.

Før hun kom til OCA, jobbet García-Antón ved The Courtauld Institute of Art, London, BBC, National Museum Reina Sofia i Madrid, Institute of Contemporary Arts i London og IKON Gallery i Birmingham, Storbritannia. Hun fungerte som direktør for Centre d´Art Contemporain i Genève fra 2002 til 2011, og kuraterte den spanske paviljongen i 2011, og den nordiske paviljongen i 2015 på Veneziabiennalen.

 

Om Katya García-Antón:

Hun ble uteksaminert med en BA i biologi fra Bristol University, Storbritannia, utførte to år med pre-doktoral feltforskning i økologi og atferd i Amazonas og Sierra Leone, og byttet til kunst med en MA i 1800- og 1900-tallets kunsthistorie fra The Courtauld Institute of Arts, London. Hun er britisk og spansk statsborger og har jobbet ved The Courtauld Institute of Art, BBC World Service (Latin American Broadcasts), Museo Nacional Reina Sofía Madrid, ICA London, IKON Birmingham, direktør for Centre d'Art Contemporain (CAC) Genève, og som direktør for Kontoret for samtidskunst Norge (OCA), Oslo. Hun er ansvarlig for mer enn nitti utstillinger av kunst, arkitektur og design av utøvere over hele verden.

Hun kuraterte den nordiske paviljongen på Venezia-biennalen i 2015, og i 2022 var hun oppdragsgiver og co-kurator for den samiske paviljongen, samt de spanske paviljongene på São Paolo-biennalen 2004 og i Venezia-biennalen 2011. Hun var også medkurator på Praha-biennalen. 2005, og var kurator for flaggskiputstillingen 'Gestures in Time' i Qalandiya International Biennial 2012 i Jerusalem / Ramallah. I 2015 lanserte hun Critical Writing Ensembles, en plattform dedikert til å stimulere forskning på og skriving av kunsthistorie som strekker seg utover den vestlige sfæren (inkludert sørasiatiske og urfolksperspektiver).

I OCA utarbeidet hun 'Thinking at the Edge of the World: Perspectives from the North' i 2015 som et pågående program for kunnskapsbygging (utstillinger og symposier) som tar for seg historiene til nord - inkludert sammenhengende arktiske, urfolks- og miljøspørsmål - som legger også til rette for styrking av samiske kunstneriske praksiser og fortellinger. I denne forbindelse har García-Antón lagt særlig vekt på å argumentere for og implementere dekoloniale, transformative og urfolksmetoder og -programmer. Blant disse prosjektene er de kommende diskusjonene, og idriftsettelse av et nytt kunstverk i det offentlige rom i Oslo i forbindelse med Sannhets- og forsoningsprosessen i Norge, realisert sammen med Samerådet og KORO.

Hun var sjefkurator (assistert av tre OCA-kolleger) for den nylige store, internasjonale utstillingen 'Actions of Art and Solidarity', arrangert av Kunstnerneshus i Oslo i 2021, knyttet til hvilken en omfattende publikasjon lanseres i høst. Hun utarbeidet et program sammen med teamet sitt ved OCA for å legge til rette for en plattform for skriving, debatt og skaperverk sammen med afrikansk-norske miljøer i Norge, og knytte kontakt med jevnaldrende i Afrika og Karibia.