Tanker ved reisens slutt

I Craft, I Travel Light på sin siste utstillingsdag

Søndag 28. januar satt vi punktum for I Craft, I Travel LightSámi Dáiddaguovddáš (Samisk senter for samtidskunst) i Karasjok. En reise som begynte allerede i 2014 er over, og prosjektleder Sigrid Høyforsslett Bjørbæk fra Norske Kunsthåndverkere synes det er både rart og godt:

 - Det er fantastisk at det har gått så bra, både utstillingene, boken og workshopene. Når man tenker etter er det jo utrolig at vi fikk til så mange av de tingene vi planla, i et så stort prosjekt.

Søvnløse netter
I Craft, I Travel Light var Norske Kunsthåndverkeres temautstilling for 2016 og 17, og samarbeid mellom Norske Kunsthåndverkere Nord-Norge og Nordnorsk Kunstmuseum. 15 norske og russiske kunstnere var med, og utstillingen har vært innom både Arkhangelsk, Murmansk og Tromsø før den avsluttet i Karasjok. Å jobbe opp mot russiske kunstnere, institusjoner og myndigheter har stort sett gått veldig bra, men Sigrid og med-kurator Charis Gullickson fra Nordnorsk Kunstmuseum har stått i noen veldig krevende situasjoner hvor mange brikker måtte falle på plass.

- Det har vært noen søvnløse netter hvor jeg har ligget og tenkt på hva er det jeg har gitt meg ut på? Men det har gått bra, og det er godt å gå ut av et så stort prosjekt med en god følelse.

Sigrid Høyforsslett Bjørbæk (midten) sammen med Jan-Erik Lundström fra Sámi Dáiddaguovddáš og med-kurator Charis Gullickson fra Nordnorsk Kunstmuseum.
Sigrid Høyforsslett Bjørbæk (midten) sammen med direktør Jan-Erik Lundström fra Sámi Dáiddaguovddáš og med-kurator Charis Gullickson fra Nordnorsk Kunstmuseum.

Mer enn en utstilling
Noe av det mest spennende med I Craft, I Travel Light har vært fokuset på kunstner-workshops og utveksling av kunnskap og innfallsvinkler. Sigrid trekker fram hvor fornøyd de er med at prosjektet har blitt så mye mer enn «bare» en utstilling.

- Det har vært mange gode møter med mye interessante folk, og det oppleves som om alle kunstnerne og alle som har vært med i prosjektet har fått et større nettverk og fått mye ut av prosjektet. I Russland er det et tydeligere skille mellom håndverk og kunst enn i Norge, og det spilte inn på hvordan vi fikk russiske kunstnere inn i prosjektet. Så vi bestemte oss for å vise spennet fra tradisjonelt håndverk til samtidskunsthåndverk, i stedet for å lete etter noe som tilsvarte oss selv. Og det har vært både spennende og nyttig for både de som jobber tradisjonelt og de som jobber mer konseptuelt å møtes.

I Craft, I Travel Light er støttet av BarentsKult, Norske Kunsthåndverkere, Norske Kunsthåndverkere Nord-Norge, Kulturrådet og Nordnorsk Kunstmuseum.

 

Mandag 29. januar 2018