Panelsamtale: To Sustain and to Change - Crafting Sustainable Practices

Tirsdag 23. februar 2021
Just a Pair of Winter Shoes (2019) av Sara Inga Utsi Bongo. Foto: Ingun A. Mæhlum

Hvilke forskjellige aspekter av bærekraft finner vi i arbeidet og prosessene hos en tverrfaglig kunstner, en samisk duojár og en smykkekunstner med klassisk gullsmedutdanning? I forbindelse med Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling 2020 arrangerer Norwegian Crafts en panelsamtale på nett om kunsthåndverk og bærekraft førstkommende fredag 26. februar klokken 13.00.

Panelet består Sara Inga Utsi Bongo, Philipp Spillmann og Trond Ansten, og moderator er den Helsinki-baserte kuratoren Ki Nurmenniemi. Våre tre panellister bor og arbeider i Sápmi og Nord-Norge, hvor de med forskjellige kulturelle perspektiver alle tre er i dialog med sitt miljø, og engasjerer seg med lokale materialestrømmer og sykluser. Mens de gjør det, opprettholder de, og tolker samtidig også gamle håndverkstradisjoner. I panelet diskuterer de hvordan håndverk kan være en måte å ta vare på samfunnet og miljøet, og kanskje til og med en form for motstand. Arrangementet vil bli avholdt på engelsk på Zoom, fredag 26. februar klokken 13.00.

Registrer deg her.

Facebook event.

R18 og R19 (2020) av Trond Ansten. Foto: Ingun A. Mæhlum


Panelet

Trond Ansten arbeider i en symbiose av biologi, kulturelle tradisjoner og sosiale aspekter. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Karlsruhe (Tyskland) og har nå base i Tromsø. Med en bakgrunn fra naturforvaltning og en sterk lidenskap for jakt, fiske og sanking, ligger fokuset på forholdet mellom menneske og natur. Arbeidene balanserer mellom det symbolske og relasjonelle i transformasjonen av organisk materiale. Han ble tildelt Statens Kunstnerstipend for yngre kunstnere i 2019 og har blant annet stilt ut på Barents Spektakel, Lofoten International Art Festival og Tokyo Fotografiske Kunstmuseum.

Sara Inga Utsi Bongo er en samisk duojár fra Guovdageaidnu. Gjennom hennes sterke tilknytning til reindrift lager hun tradisjonell duodji av skinn og pels. Hun arbeider også med tekstiltrykk, tekstiler og garn. I sitt virke tar hun ofte utgangspunkt i bruksgjenstander som hennes folk har laget og fortsatt lager den dag i dag. I prosessene med å forberede materialer og å lage nyttige ting, som fottøy og klær, ser Bongo etter å avsløre estetiske og andre verdier i arbeidet. Bongo fremhever disse verdiene og ideene, og strever for å opprettholde, utvikle og utveksle tradisjonell kunnskap. Hun henter inspirasjon fra den omkringliggende naturen, dyrene og reindriftslivet.

Philipp Spillmann flyttet til Norge i 2001, og har en klassisk gullsmedutdannelse fra Sveits som grunnlaget til sitt kunstneriske virke. Lidenskapen for håndverket lever videre mens han utforsker smykkenes roller, deres muligheter og deres fleksible grenser mot objekt, skulptur og installasjon. Arbeidene hans er ofte laget av ulike materialer som søppel, funnede objekter og edle metaller. Spillmann er representert i de permanente samlingene hos blant annet KODE kunstmuseer, Nasjonalmuseet og Nordnorsk Kunstmuseum.

Screwed (2019) av Philipp Spillmann. Foto: Ingun A. Mæhlum


Moderator

Samtalen modereres av Ki Nurmenniemi, en Helsinki-basert kurator, forfatter og forsker med fokus på hvordan kunstutøvere og kunstorganisasjoner adresserer økologisk bærekraft. Hen har kuratert kunstutstillinger og tverrfaglige prosjekter i Finland og internasjonalt siden 2010.

I løpet av de siste årene har Nurmenniemi kuratert det nettbaserte programmet "Care Practice: Recipes for Resilience", med Ceci Moss fra GAS Gallery, LA (2020); utstillingene "Kanssaelo - Beings" på Fiskars Village Art & Design Biennale (2019); "Reclaiming Vision" av Marjolijn Dijkman & Toril Johannessen på Helsinki Festival 2019; og "Fictional Frictions" som en del av Gwangju Biennale 2018. I 2012–2018 jobbet Nurmenniemi som kurator med HIAP - Helsinki International Artist Program, der hen ledet prosjektet "Frontiers in Retreat - Multidisciplinary Approaches to Ecology in Contemporary Art" (2013–2018).

Denne teksten ble først skrevet og publisert på engelsk av Norwegian Crafts 2. februar 2021.