I snart 40 år har Aslaug M. Juliussen jobbet med materialer. Først og fremst tekstil og tråd, men også skinn, horn, hår, stål, glass og bein. Hun bruker ofte organiske materialer fra sin hverdag, og gjennom skjæring, partering, klipping, sying og liming prøver hun å finne nye måter å forstå materialet hun arbeider med. Juliussen tar alt fra hverandre, sorterer det og setter det sammen til objekter med nye betydninger, perspektiver og sammenhenger.

Juliussens kunstverk er vakre og tiltalende, men kan også vekke ubehag og undering. Ligger det skjønnhet i sammensydde klover og horn, bein og hud? Juliussens arbeid understreker avstanden vi moderne mennesker har til naturen, kroppen og døden.

Detalj fra VY II
Detalj fra VY II av Aslaug M. Juliussen

Tid er et viktig redskap for Juliussen. Tidkrevende teknikker som veving, knyting og brodering gir intrikate og vakre verk, men tid og nitiditet er også en hyllest til dyret, materialet og tradisjonene. Juliussens tilsynelatende enkle verk er fulle av skjulte og ofte tradisjonelle teknikker som er vanskelig å få øye på. 

Utstillingen forteller også om det komplekse nord, formet av mennesker, med mange lag av kontraster.  I Juliussens kunst finner vi utallige skjæringspunkter som binder sammen fortid, nåtid og framtid. Menneske og natur. Moderne og tradisjonelt. Nord og sør. Oss.

Detalj fra HornRose
Detalj fra HornRose av Aslaug Juliussen

Skjæringspunkter er den største og mest omfattende presentasjonen av Aslaug M. Juliussens kunstneriske virke til nå. Ikke fullt en retrospektiv utstilling, men en variert representasjon av kunstnerlivet hennes fra tidlig 90-tall til nå. Juliussen lager også en helt ny installasjon til denne utstillingen. I tillegg til Juliussens kunst, presenterer vi en rekke verk av 6 norske og utenlandske kunstnere som enten har inspirert Juliussen, eller som arbeider med lignende metoder, materialer og tematikker.

Aslaug Magdalena Juliussen (f. 1953 i Lødingen) er utdannet ved Statens Kunsthøyskole i Oslo (1976-80). Hun jobbet i to år som assistent for tekstilkunstneren Synnøve Anker Aurdal, før hun reiste til Karasjok for å jobbe i familiens reindrift. I 22 år jobbet hun parallelt som kunstner og med reindriften, før hun flyttet til Tromsø og ble kunstner på heltid. Hun hadde sin første soloutstilling i Tromsø Kunstforening i 1989, og fikk Norske Kunsthåndverkeres ærespris i 2011. Hun har levert offentlig utsmykning til blant annet Sametinget, Universitetet i Tromsø og Tromsø rådhus. Hun er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Nordnorsk Kunstmuseum, Kulturrådet og fylkeskommunene i Troms, Nord-Trøndelag og Finnmark.